Van individueel leren een leermoment voor het hele team maken
Ondanks Corona is jouw technische groothandel nog steeds actief met online opleiden en/of trainingen op 1,5 meter afstand. Of staan in ieder geval opleidingsplannen weer op de agenda. Misschien niet meer alleen fysieke trainingen maar trainingsprogramma’s waarin online rollenspellen, webinars, online tutorials, chatbots en e-coaching hun plek hebben gekregen.
Naast on- en offline trainingen, worden aan medewerkers ook steeds meer e-learnings aangeboden (los of in abonnementsvorm) waar medewerkers zelfstandig mee aan de slag kunnen. Individueel. In zelfstudie. Misschien omdat medewerkers gedurende langere tijd thuiswerken, in quarantaine zitten of in het ergste geval ziek thuis zijn. Goede initiatieven om leren levend te houden in je groothandel.
Wanneer je je medewerkers e-learnings in zelfstudie aanbiedt, is het goed om na te denken over de manier waarop je medewerkers stimuleert en motiveert om ze ook écht te gaan gebruiken. Je kunt dat doen op het vlak van organisatie, door bijvoorbeeld medewerkers te faciliteren in tijd en middelen, zelf tijdstippen te laten bepalen etc.
Ook is het belangrijk om na te denken over hoe je het leren positief aanmoedigend ‘volgt’. Niet om te controleren, maar juist om te stimuleren. Je medewerkers een breed aanbod van e-learnings aanbieden is hartstikke goed, je biedt medewerkers er tal van kansen mee om zichzelf te ontwikkelen. Ondersteun je medewerkers echter ook bij het leren. Help je medewerkers een handje op weg. Toon interesse en maak van individueel leren een leermoment voor het hele team. Daarmee geef je leren ook de belangrijkheid die het verdient.
- Vraag je medewerkers bij de start van een e-learning hoe de online aanmelding verliep en wat de positieve eerste indrukken zijn geweest.
- Vraag ze na korte tijd bijvoorbeeld naar de eerste positieve ervaringen. “Wat vind je goed aan deze e-learning? Welke dingen leer je, die goed kunnen werken in je dagelijkse werk?”
- “Wat kunnen wij daar als team of bedrijf van leren?”
- “Hoe kunnen we dat dan nog vaker gaan doen of toepassen?”
- “Wat zou er gebeuren als we dat vaker zouden toepassen in ons werk?
- “Wanneer en hoe kunnen we er dan mee starten?
Door op deze manier het gesprek aan te gaan met je medewerker in opleiding, maak je van individueel leren een leermoment van je hele team en versterk je de betrokkenheid bij de organisatie.