Online leren in stroomversnelling door Corona
Online leren in stroomversnelling door Corona
Corona heeft ons allemaal geraakt. Mensen zoals jij en ik, veraf en dichtbij. En nog steeds. Ook raakt het lerenden. Op school en in-company. Na een korte uitval van enkele weken, kwam het onderwijs in het voorjaar razendsnel in beweging. Online leren kwam in een stroomversnelling.
Teams, Zoom en Meet zijn populairder dan ooit
Na enkele maanden Corona-ervaring, blijkt Corona ook veel positieve leerervaringen te hebben opgeleverd als het gaat om online trainen. De meeste mensen hebben nu volop ervaring met teams, zoom en meet. Ook trainers voelen zich steeds veiliger bij het gebruik ervan. Online trainingssessies, online coaching, online rollenspellen, online content en online opdrachten. Door de inzet van verschillende middelen en momenten krijg je een hogere frequentie in de begeleiding. Tegelijkertijd zijn er ook minder verlet- en reiskosten, accommodatiekosten etc. Zomaar wat voordelen.
Het gemis van de ‘echte’ ontmoeting
Naast de voordelen mis je toch ook de ‘echte ontmoeting’. De dynamiek van de groep (ook bij online break-out rooms) is minder intensief. Voor de trainer is het lastig om ‘de energie te voelen’ van een groep (zowel onderling als op het onderwerp). De ruimte voor het spontane gesprek is ook beperkter. Zomaar wat nadelen.
Naar een nieuwe on/offline balans
Een goed programma vraagt daarom om een goede on/offline balans. Zowel uit de literatuur als uit de praktijkervaringen kunnen we hier wel een voorzet voor geven.
Offline |
Online |
Groepsvorming en ontwikkeling. Een sterke groepsvorming draagt bij aan hoger commitment, minder uitval, betere implementatie in de praktijk en daarmee betere trainingsresultaten. |
Kennisoverdracht en inspiratie Met microlearning, webinar, film en vlog breng je effectief en efficiënt kennis over en roep je inspiratie op voor een onderwerp. |
Bouwen van waarden en normen. Waarden en normen ontstaan met name in de interactie met elkaar. Ondernemersmentaliteit, kernwaarden en merkwaarden vragen dan ook altijd om offline ondersteunende interventies. |
Voortgang & coaching bij transfer Het begeleiden van de leervoortgang leent zich bij uitstek voor online coaching. Door een duidelijk opdrachtgestuurde leerlijn te ontwikkelen is die voortgang beter te monitoren. |
Energie opwekken tijdens trainingen Energie opwekken en vasthouden vraagt om de kracht van de fysieke ontmoeting, het team, het collectief. |
Van en met elkaar leren: Social learning Met geen enkel ander medium kunnen best practises in leerprocessen zo snel gedeeld en gewaardeerd worden. |
Versterkende interventies op de werkvloer Naast fysieke trainingen bestaat offline ook uit andere ondersteunende materialen. Van posters, tot puzzels en programmaboekjes. Juist in een tijd van online zijn, is deze offline communicatie heel waardevol. |
Versterkende interventies online Online heb je alle lerenden onder ‘één knop’. Dat leent zich daarmee voor online triggers en kleine ‘leersnacks’. Dat kan variëren van een korte vlog van de directie, tot een klein berichtje ‘ik heb je deze week gemist’. |
Wij bieden onze programma’s al enige jaren aan in een slimme combinatie van on- en offline leeractiviteiten. O.a. met onze eigen PiTtiG elektronische leeromgeving met geïntrigeerde e-learnings voor de technische groothandel. Wil jij ook aan de slag met innovatieve blended leerprogramma’s met impact? Bezoek ons dan op www.praktijkacademiepittig.nl en maak een afspraak via de contactpagina https://www.praktijkacademiepittig.nl/contact/.