Met deze tips wordt telefonische acquisitie een koud kunstje
Telefonische acquisitie lastig? Met deze 7 tips voor telefonische acquisitie wordt een koud telefoongesprek koud kunstje.
Tip 1: Bepaal je doelgroep
Wie ga je bellen? Maak van tevoren een uitgebreide bellijst. Met daarin handige belblokken. Bel wanneer je gaat bellen van warm naar koud. Oftewel, van bestaande klanten tot prospects. De bellijst bestaat uit minstens een bedrijfsnaam, voor- en achternaam van de persoon die je gaat bellen, zijn of haar directe en/of 06-nummer en functie.
Tip 2: Wat is de propositie?
Een optimaal telefonisch verkoopgesprek is er 1 waarbij het verhaal nauwlettend is afgestemd op de doelgroep. Je weet wat zijn of haar zorgen, wensen en problemen zijn. En jij kan jouw doelgroep helpen om deze problemen op te lossen. Breng van tevoren dan ook je propositie goed in kaart.
Tip 3: Maak een belscript
Een belscript geeft je enigszins houvast bij het voeren van een telefonisch verkoopgesprek. Echter, wees voorzichtig en lees het script niet (!) voor. Schrijf van tevoren de USP’s van je organisatie of merk op en verwerk ze in het script. Houd de tekst kort en bondig. Zorg daarnaast dat de tekst in het voordeel van je klant werkt.
Tip 4: Plan je telefoongesprek in
Van uitstel komt afstel. Plan daarom je telefonische acquisitiegesprek in. Reserveer voldoende tijd voor de afhandeling van het gesprek. Bel ongeveer 20 gekwalificeerde contacten per belblok uit je lijst.
Tip 5: Een goed begin is?
het halve werk. Start daarom met een aansprekende opening wanneer je je contact aan de lijn krijgt. Probeer de interesse van de prospect op te wekken. Want enkel nieuwsgierige prospects zijn bereid om jou een gedeelte van hun kostbare tijd te gunnen.
Tip 6: Weerleg tegenargumenten
Al bij het eerste telefoongesprek word je afgewimpeld. ‘Geen tijd’ of ‘stuur maar wat informatie’ wordt er gezegd. Kom dan met goede tegenargumenten.
Tip 7: Doel bereiken
Telefonische acquisitie lijkt soms lastig. Maar het wordt leuker zodra je weet wat het oplevert. Alles valt of staat met een grondige voorbereiding. Wanneer je weet wat er speelt onder jouw doelgroep, kun je relevante onderwerpen aansnijden. En het is misschien een open deur, maar meten is weten. Schrijf daarom op wat je hebt bereikt met het telefonische gesprek: van het maken van een face-to-face-gesprek tot en met het sturen van informatie. Zorg altijd dat je deze acties opvolgt.