Leren in en met de lijn
Leren in en met de lijn
In de afgelopen jaren heeft het directe management, de manager commerciële binnendienst of teammanager inslag, steeds meer verantwoordelijkheden gekregen op het gebied van leren en ontwikkelen van zijn of haar team. Voorheen werd leren vaak geïnitieerd en georganiseerd vanuit HR, tegenwoordig zien we steeds meer dat de direct leidinggevende een actieve rol heeft in het leren en ontwikkelen van het team.
Natuurlijk ligt het eigenaarschap van leren bij de medewerker in opleiding, maar de manager heeft wel een actieve rol in het inspireren tot, initiëren faciliteren van het leren en het zorgdragen voor implementatie van het geleerde in het dagelijks werk aan de telefoon, bij de klant of op de heftruck in het magazijn. Tot slot zorgt de leidinggevende er ook nog eens voor dat het geleerde ook van waarde wordt voor de gehele werkvloer, zodat de nieuwe inzichten niet alleen beperkt blijven tot die ene medewerker in opleiding, maar dat je een olievlek creëert in het gehele team.
Ondanks het belang van deze rol van de leidinggevende bij leren en ontwikkelen, zien we in de dagelijkse praktijk van de groothandel dat nog niet alle managers deze rol ook altijd even goed invullen. Deels misschien omdat ze er minder vaardig in zijn, deels door een sterke focus op de productiviteit van vandaag, deels geleefd worden door hun eigen agenda, nou ja… in ieder geval is er altijd wel een reden te bedenken waarom die opleidende rol de ene dag minder goed uit de verf komt dan de andere dag.
Gelijktijdig zien we de enorme opkomst van e-learning in onze groothandels. En dan vooral in ‘zelfstudie-achtige’ e-learnings aangeboden binnen academies. Jouw groothandel heeft er misschien ook wel één. De medewerker krijgt een all you can learn aanbod vanuit een ‘academie’ -bijvoorbeeld een training verkoopgesprekken voeren of werken met 5S in het magazijn- maar die medewerker wordt op zijn beurt óók aangestuurd op dagelijkse productiviteit (omdat die manager daar namelijk veelal ook op wordt aangestuurd. Die medewerkers krijgt het leren zelf dus vaak ook niet voor elkaar zonder positieve aanmoediging door z’n teamleider.
De makkelijkste oplossing is om dan maar een buitenboordmotor in te zetten. Een coach of externe trainer die het leerproces stuurt. Maar wat als die coach of trainer na de training weer weggaat? Vaak zien we dan dat na een maand of twee de nieuwigheid er af is en we -niets is ons allen vreemd- we over gaan tot gedrag wat we altijd al met elkaar deden. En als je blijft doen we je altijd al deed… dan krijg je wat je altijd al kreeg.
Daarom bieden we in onze academies bij jouw e-learnings ook een implementatiewizard voor leidinggevenden aan. Als maatwerk. Die wizard zorgt ervoor dat het leren in je organisatie, en dus óók de bereikte resultaten, duurzaam worden geborgd op de werkvloer. Gericht op aanleren, maar ook om blijvend aandacht te geven aan dat leerproces. Wat zit er allemaal in zo’n implementatiewizard? Een train de trainer handleiding, workshophandleidingen, tips om leren terug te laten komen in je reguliere teammeetings, opdrachten om je medewerkers mee aan de slag te zetten en meer.