Interview: er is veel behoefte aan opleiding!
‘PiTtiG bereidt mensen voor op de toekomst’
Bij Wasco hebben ze opleiden hoog in het vaandel staan. Investeren in medewerkers is nodig om ook over 5 jaar
nog succesvol te zijn, aldus het bedrijf. Toen uit intern onderzoek bleek dat er veel behoe e is aan opleiding, kennis en persoonlijke groei werd de knoop doorgehakt: maar liefst 50 verkoop binnendienstmedewerkers zijn inmiddels door PiTtiG opgeleid. Sales Coach Hans Helsloot (53) van Wasco Apeldoorn deelt zijn ervaringen.
Nou Hans, dat is niet niks: 50 mensen in opleiding. Waarom juist bij PiTtiG?
‘Allereerst zijn we natuurlijk aangesloten bij de WTG. Dan is het logisch dat je kijkt naar een opleiding die voor en door de branche is ontwikkeld. We waren erg gecharmeerd van de aanpak en werkwijze van de leerstof. Toen we de keuze hadden gemaakt om opnieuw te investeren in het opleiden van ons personeel, kwamen door PiTtiG
de organisatie en de medewerkers op de juiste manier bij elkaar.’
‘PiTtiG bracht de organisatie en medewerkers bij elkaar!’
Vooruitstrevend willen zijn en blijven. Daar staat Wasco om bekend. Toch?
‘De strategie van Wasco is op kennisniveau bij te blijven en vooruitstrevend te zijn, inderdaad. Daar staan we zeker om bekend. We hebben een grote database met e-learnings, maar die is vooral gericht op techniek. Op het gebied van Sales willen we onze mensen ook doorontwikkelen. We willen onze klanten graag goed van dienst zijn, door op de juiste manier de juiste vragen te stellen en zo achter de échte wens van de klant te komen. PiTtiG biedt concrete handvatten, om hier daadwerkelijk mee aan de slag te kunnen gaan.’
Ik heb gehoord dat jullie flink tijd hebben geïnvesteerd in voorbereidingen… klopt dat?
‘Dat mag je best zeggen. Eerst hebben we samen met de directie een centrale kick-o georganiseerd. Deze was bedoeld voor alle vestigingsleiders; die wil je natuurlijk enthousiast krijgen. Toen dat gelukt was hebben we een tour gepland door het gehele land om op alle zeven binnendienstvestigingen een decentrale kicko te organiseren. Om draagkracht te creëren hebben we (met ondersteuning van ons) de vestigingsleider een presentatie laten
geven voor hun eigen medewerkers. Voor het inhoudelijke deel was er ook tijd voor ontspanning: we hebben eerst gezellig samen gegeten. Op die manier hebben we er wel écht een feestje van gemaakt.’
Volgens mij creëer je op die manier veel commitment bij de mensen, door het luchtig te houden.
‘Zeker! En dat is ook wel nodig; het is niet niks wat we van onze mensen vragen. Het volgen van zo’n opleiding kost veel tijd en energie. Je zult je als medewerker ook in de avonduren een aantal keer beschikbaar moeten stellen aan je werkgever. Maar met die zeer gezonde dosis scepsis hadden we wel rekening gehouden, hoor.’
De juiste energie werd dus gepakt!
‘En ik heb geen enkele twijfel of we die vast blijven houden. Allereerst sluit de afwisselende, interactieve leeromgeving volledig aan op de belevingswereld. Door middel van interactieve werkvormen en super herkenbare voorbeelden blij het gewoon boeien. En dan heb ik het nog niet eens over de praktijktrainingen. Daarvoor ook oprecht complimenten aan de trainer: onze mensen lopen écht met ‘m weg. Verkoopmedewerkers zien gewoon
dat in zo’n o inetraining de onlinetheorie op de juiste plek valt. De volgorde van vragen die gesteld kunnen worden in een verkoopgesprek, het wordt ineens concreet en gaat leven en zo kunnen wij de klant nóg beter van dienst zijn. Ik ben erg blij dat we met deze opleiding onze mensen kunnen voorbereiden op de toekomst en naar een nog hoger niveau hebben kunnen tillen.’
‘Als door een aantal tools iemand het licht gaat zien, is dat natuurlijk erg mooi!’
Jullie zijn inmiddels geruime tijd onderweg. Pakt iedereen de handschoen op?
‘Jazeker! Ik zal je een mooi voorbeeld geven om dat te illustreren. Er is een deelnemer die vrij sceptisch was op het gebruiken van bepaalde gesprekstechnieken. Zoals ik al zei: in PiTtiG worden concrete mogelijkheden gegeven om de klant op een bepaalde manier te benaderen. Deze deelnemer had hier eigenlijk vrij negatieve gedachten bij: ‘daar zit een klant toch niet op te wachten?’. Maar, ondersteund door deze technieken is hij toch aan de slag gegaan en kreeg hij ineens veel inhoudelijkere gesprekken. Oftewel: hij werd zelf positief verrast toen hij eenmaal over de drempel gestapt was. Het resultaat: zijn scepsis sloeg om in enthousiasme. Nu is hij in feite ambassadeur geworden van dit programma! Als door een paar simpele tools iemand ineens het licht gaat zien, is dat natuurlijk erg mooi.’
Over Wasco
Wasco is de meest toonaangevende groothandel binnen de installatiebranche in Nederland. Met ruim 45 jaar ervaring, expertise en vakmanschap zijn wij uitgegroeid tot een landelijk begrip. Wasco heeft 36 vestigingen, grote distributiecentra en een uitgebreide webshop waarmee wij dag en nacht in de buurt zijn om de klant te voorzien van de beste producten en diensten. Vanzelfsprekend garanderen wij de beste service en ondersteuning, want het succes van onze klant is onze passie.’