Indirecte of directe verkoop
Veel bedrijven hanteren meer dan één distributiekanaalstrategie. De reden hiervoor is dat iedere methode andere vereisten heeft. In totaal bestaan er twee distributiekanalen: direct en indirect. Maar wat is het verschil ertussen? En welke voor- en nadelen kleven eraan?
Belangrijkste verschillen direct en indirect
Een direct distributiekanaal betekent dat de producten rechtstreeks aan de eindklant worden verkocht, zonder dat daar een derde partij tussenkomt. Bij een indirect distributiekanaal worden producten via één of meer tussenschakels of distributiepartners aan de man gebracht.
Directe verkoop versus indirecte verkoop
Het grote voordeel van directe verkoop is dat omzet direct terugvloeit. Echter, er moet worden geïnvesteerd in verkoopteams en marketing. Hiertoe kan immers niet op een partner worden teruggevallen. Ook is het soms lastiger om zonder tussenpartijen een groter gebied of meerdere marktsegmenten te bedienen. In het huidige digitale tijdperk is het bovendien voor bedrijven steeds makkelijker om een eigen distributiekanaal op te zetten.
Distributiestrategie bepalen
Om tot een goede distributiestrategie te komen is het essentieel om onder andere:
-
te bedenken wat klanten nodig hebben. Bekijk hoe klanten bij je producten komen en hoe het aankoopproces eruit ziet. Gebruik hiervoor betrouwbare en actuele gegevens. Bijvoorbeeld uit je CRM.
-
je partners binnen het distributieprogramma bij de marketingstrategie te betrekken. Deze kunnen je vaak helpen om je doelgroep en doelstellingen te bereiken.
Maar er komt meer kijken bij het uitstippelen van een distributiestrategie. In de Sales-opleidingen van Praktijkacademie Technische Groothandel leer meer over strategieën. En hoe je ermee aan de slag gaat.