5 tips om beter te acquireren
Het is misschien wel een van de belangrijkste werkzaamheden van een verkoper: acquisitie. Goed acquireren begint bij een zorgvuldige voorbereiding. Zodat je effectief en efficiënt jouw tijd én die van jouw (potentiële) klant besteedt. Wij hebben 5 tips op een rij gezet waarmee jij jouw acquisitietechniek verbetert.
Tip 1. Bepaal je doelgroep
Wie wil je bedienen? Focus is essentieel bij het bepalen van je doelgroep. Stel jezelf daarbij onder andere de volgende vragen: In welke branche bevindt jouw doelgroep zich? Hoe groot is zijn bedrijf? Waar bevindt jouw klant zich? En zo zijn er nog meer vragen die jij jezelf kunt stellen om jouw doelgroep te bepalen.
Tip 2. Bepaal de behoefte
Wat is de behoefte van jouw (potentiële) klant waar jij hem in kan voorzien? Probeer te achterhalen wat jouw klant nodig heeft.
Tip 3. Kom in contact
Waar bevindt jouw klant zich? En op welke manieren kun je met hem in contact komen? Zijn er bijvoorbeeld netwerkbijeenkomsten, beurzen of congressen die jouw potentiële klant bezoekt? Kun je via sociale media in contact komen? Zijn er wederzijdse (zakelijke) contacten die je kunt contacteren? Oftewel, jouw eigen ‘warme’ netwerk. Mensen die jou kennen en het leuk vinden om jou verder te helpen. Of is je klant misschien wel aangesloten bij een ondernemersvereniging? Bedenk daarbij of je direct contact opneemt of indirect.
Tip 4. Heb geduld
Het maken van een (eerste) afspraak is vaak tijdrovend. Meestal volstaat één telefoontje niet. Houd echter vol. Er kom een tijd dat je de juiste personen krijgt te spreken. Laat altijd blijken dat je oprechte interesse hebt in de persoon of de organisatie achter de persoon. Stel vragen en wees open.
Meer over acquisitie? Van verkoopstrategie en verkoopplanning tot gesprekstechnieken. Het komt naar voren tijdens de opleidingen van PiTtiG Sales.