Salestraining: de meerwaarde van het ontwikkelen van je verkooptechnieken

Het is het doel van iedere groothandel: verkopen. Het klinkt simpel genoeg, maar de praktijk leert dat het een behoorlijke uitdaging kan zijn. Er komt heel wat kijken bij het verhogen van het aantal verkopen en het vergroten van de ordergrootte van je klanten. Door je verkooptechnieken te ontwikkelen, zorg je ervoor dat een hogere omzet binnen handbereik is. Hoe je dit doet? Een salestraining geeft je de juiste handvatten en biedt meerwaarde.


Verkooptechnieken

Als je de juiste verkooptechnieken hanteert, voelen je klanten zich gehoord en gewaardeerd. Ze merken dat je ze wilt helpen, in plaats van dat het lijkt alsof je ze maar wat aansmeert om zodoende je omzet te verhogen. Je verandert van verkoper in een service. Klanten die echt geholpen worden en met wie wordt meegedacht, zijn tevreden klanten. En waartoe leidt tevredenheid? Juist: klanten komen bij jou terug. Verkooptechnieken waarmee je dit bewerkstelligt zijn onder andere aangescherpte gesprekstechnieken, het vermogen je te onderscheiden van andere groothandels, het optimaliseren van je offertes en het moeiteloos realiseren van bijverkopen. Deze en andere essentiële verkooptechnieken leer je in salestrainingen.


Bijverkoop

Bijverkoop is een mooie manier om je omzet te verhogen. Je kunt dit zien als warme acquisitie: de klant is immers al aan het kopen geslagen. De drempel om iets aan de order toe te voegen is lager dan wanneer er een compleet nieuwe order zou moeten worden geplaatst. Alsnog gaat bijverkopen niet vanzelf; je moet dit actief doen om dit zogenaamde laaghangende fruit daadwerkelijk te plukken. Als je wilt leren hoe je bijverkopen gemakkelijk kunt realiseren, dan is een salestraining hiervoor een goed middel. Je leert daarin actief te cross-sellen, alternatieven aan te bieden als een klant naar een ‘nee’ neigt, en grootverpakkingen en actieproducten als vanzelfsprekendheid te verkopen.


Verkoopstrategie

De kern voor het succesvol inzetten van deze verkooptechnieken ligt in je verkoopstrategie. Door een heldere strategie te ontwikkelen en te implementeren, kun je de verkoop stimuleren en zo de omzet laten groeien. Voor het opzetten van een verkoopstrategie ga je terug naar de basis, om vervolgens een plan te maken voor de lange termijn.
Ben je wel met de juiste klanten bezig? Besteed je je tijd, aandacht en inspanningen aan klanten die in de toekomst winstgevende groei kunnen opleveren? Of ben je vooral bezig met het redden van de situatie op korte termijn?


Neem de tijd om even stil te staan, te reflecteren op de impact van je verkoopinspanningen en om een doordacht plan te maken voor de klantengroep die echt kansen biedt. Je wilt winstgevende groei realiseren door effectieve en slimme verkoopacties die afgestemd zijn in een integraal samenhangend verkoopplan, in plaats van dat je ze op ad hoc basis inzet. Zo kun je je richten op de juiste activiteiten en doelen, en voorkom je dat je met hagel schiet. Ook het opstellen van die onmisbare verkoopstrategie leer je in een salestraining.


PiTtiG salestrainingen

Wil je de verkooptechnieken van jullie salesteam een boost geven en zo jullie omzet verhogen? We hebben diverse trainingen ontwikkeld om je hierbij te helpen. Je vindt het complete overzicht van onze salestrainingen hier.