Redenen om geen korting te geven
We horen best vaak dat klanten zeggen: ‘Mooi product, wat moet het kosten?’ De klant begint over prijs en de verkoper gaat met hem mee over de prijs. Dit noemen we ‘prijshangen’. En dat heb je als verkoper zelf in de hand! Als jij al een overtuiging hebt dat het over prijs zal gaan, straal je het uit. Prijshangen is in die zin een self fullfilling prophecy en brengt je tijdens een gesprek in een negatieve spiraal waarin je gesprek alleen nog maar over prijs gaat.
Klanten zien het krijgen van korting soms als het schudden aan een appelboom. Zolang er appels vallen, blijven ze schudden. Eigenlijk is het geven van kortingen in de meeste gevallen helemaal niet nodig om de deal te sluiten.
Naast dat je het nut hebt ingezien van het verkopen van waarde voor een lagere prijsbeleving, helpt het veel verkopers ook nog eens stil te staan bij ‘de kul van korting’. Het is echt een hardnekkig misverstand te denken dat klanten alleen zaken met je willen doen als je korting geeft. Die groep is maar 15% van je klantenbestand. Sterker nog, er zijn heel veel goede redenen om juist géén korting te geven.
3 redenen om geen korting te geven
1. Korting schept geen vertrouwen
2. Met korting trek je verkeerde klanten aan
3. Je geeft marge weg
En zo zijn er meer redenen te bedenken waarom het geven van korting geen goed idee is. In de opleiding PiTtiG Sales Prestatieverbetering Technische Groothandels leer je er meer over. Ook kom je te weten hoe je op een goede manier kan omgaan met prijsbezwaren, zonder in de verdediging te gaan.