Korting geven is vaak niet nodig, interview met een PiTtiG deelnemer

Korting geven is vaak niet nodig. Dat is een van de leerlessen die Ruud Dahmen van AIC Harderwijk tijdens een PiTtiG verkooptraining heeft opgedaan. In februari volgde een aantal medewerkers van AIC en Nestinox samen de verkooptrainingen Behoeftegericht verkopen, Margeverhoging en Bijverkopen. We interviewden deelnemer Ruud Dahmen over welke vaardigheden hij tijdens de trainingen heeft opgedaan en hoe hij deze inmiddels inzet op de werkvloer.


Waarom heb je besloten deel te nemen aan deze verkooptraining van de technische groothandel?

Ik wilde graag in de herfst van mijn carrière kijken wat ik nog kon verbeteren, ik was in de veronderstelling dat je na bijna veertig jaar ervaring alles zo goed weet, maar dat bleek dus niet zo te zijn.

Welke vaardigheden of kennis hoopte je vooral te leren tijdens deze training?

Om beter te luisteren! En om eerder door te hebben of er mogelijk een order uit een gesprek valt te halen.

Wat was volgens jou de meest waardevolle les die je hebt geleerd tijdens de trainingen?

Rust in een gesprek, dat is van groot belang! Je moet de klant laten uitpraten en alle wensen uit een gesprek halen. Daarin is het natuurlijk de kunst om de marge goed te bewaren. Korting geven is vaak echt niet nodig; jijzelf en het bedrijf waarvoor je werkt bieden al genoeg toegevoegde waarde.

Merk je al resultaat uit de opgedane vaardigheden en kennis?

Zeker, dat is echt een vast onderdeel geworden van mijn werkdag. Voor mij hebben de trainingen echt een andere kijk gegeven op commerciële vaardigheden.

Wat vond je van de kwaliteit van de trainers en de training zelf?

De docent had er echt de vaart in zitten (haha). Hij kan goed uitleg geven, en duidelijkheid overbrengen die tot resultaat zal leiden.

Was er voldoende mogelijkheid voor discussie en het delen van ervaringen tussen de deelnemers en trainers?

Jazeker, voldoende om ervaringen uit te wisselen. En daarbij hebben we ook veel gelachen.

Zou je deze training aanbevelen aan andere professionals in jouw vakgebied? Waarom wel of niet?

Ik kan alleen maar zeggen: doen! Er valt nog zoveel te leren, de ontwikkelingen in de markt veranderen met de dag, dus zelf moet je daar ook in meegaan.


Wil je ook een verkooptraining binnen jouw bedrijf? Bekijk dan ons ons complete aanbod van verkooptrainingen, waaronder margeverhoging, accountbeheer en verkoopstrategie. Met de daarin opgedane kennis verdien je deze in no time terug!