Klant zoekt groothandel
Hoewel het verkoopvak altijd people business blijft en het verkoopresultaat nog steeds sterk afhangt van de verkoopvaardigheden van de accountmanager in het gesprek met de klant, neemt de invloed van internet in het aankoopproces natuurlijk steeds verder toe. Ook in de technische groothandel.
Het koopproces van een installateur vindt steeds meer online plaats, vooral in de oriëntatiefase. De installateur is steeds beter geïnformeerd door betere toegang tot informatie. Een groot deel van de tijd in het aankoopproces ‘zoekt’ de installateur op het internet. Op sites en socials.
Wil je dus ook dáár meer invloed hebben op het koopproces, dan moet je als accountmanager zelf ook online zichtbaar zijn en al vroeg in het aankoopproces een belangrijke rol spelen. Dit zodat de klant de groothandel opzoekt (i.p.v. andersom) en de accountmanager vervolgens in het live verkoopgesprek de klant maximaal
kan servicen en ontzorgen.
En vandaag de dag -weten we allemaal- gaat online actief zijn, verder dan alleen het connecten op Linkedin. Je connect niet alleen, maar deelt ook inspirerende content op kanalen waar je klant zoekt. Anno nu wordt er een gecombineerde on- en offline verkoopstrategie verwacht door de klant, waarbij de accountmanager nog steeds live opereert, maar klanten de accountmanager steeds vaker ook zélf weten te vinden. Opzoeken zelfs. Heerlijk.
PiTtiG social selling trainer Harro Willemsen kan je alles vertellen over deze veranderingen in het verkooplandschap. En vooral hoe je daar vanuit opleiding en ontwikkeling een positieve bijdrage aan kunt leveren.